Escaping

"Berpa kali nak cakap kalau simpan sorang-sorang tu boleh bagi cirrhosis kat liver kau tu..."
"Dahsyat la kau ni.."

-5 tahun 5 bulan by Hlovate




Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada readers . Macam pelik sebab tiba-tiba update blog tengah-tengah bulan sebab selalunya hujung bulan. Rasa macam nak story macam-macam for this entry, tak tahu nak explain macam mana dah tapi aku memang suka menulis kat sini. I don't expecting any feedback from you guys are reading this now, but I hope all of us always stay strong and healthy

First of all, I always in bad mood lately
Rasa macam suka sendiri lately sebab macam tenang sikit nak buat apa-apa benda tapi itulah, kadang-kadang aku suka jugak ada kawan tepi aku kalau nak buat kerja. Then, aku teringat lagu Empty Decoration by Indecisive

Floating away with auras of hope
But reality brings me... To the ground
What can I do?
What can I say?
I need a place to hide away
Just for a while, just for a smile
Just for the life I used to know


For the life I used to know. Aku rasa diri aku sebenar adalah suka buat kerja seorang diri, suka jalan-jalan seorang diri sebab tak nak terikat dengan sesiapa. Pernah la pergi jalan-jalan dengan kawan dan bookstores ini adalah tempat wajib aku singgah. Aku kadang-kadang spend masa lama sangat kat situ sampai lupa yang aku ada bawak kawan (ahaaha) tapi diorang sendiri tak kisah cuma aku selalu rasa serba salah sebab mungkin diorang pun ada nak pergi tempat lain. Somehow, aku tak paham jugak, kenapa aku banyak rasa guilty lately?


Macam kisah kedua, aku jadi class representatives untuk semester kedua. Kadang-kadang aku rasa macam nak sumpah diri sendiri jadi batu belah batu bertangkup -_-  sebab lambat sampai info kat kawan-kawan padahal tu tugas aku. Tapi, kawan-kawan aku selalu cakap 'takpe' . Somehow, aku akan fikir benda tu sampai seminggu padahal orang lain mungkin dah lupa tapi aku tak. Macam susah la nak move on dari benda-benda ni ='(((


Aku banyak cakap pasal benda lain tapi bukan pasal diri sendiri. Dulu, aku selalu ranting story aku kat kawan baik aku sebab dia sendiri akan ranting story dia jugak. Tapi bila dah masuk umur 20 tahun, aku rasa macam takut nak bercerita sebab kawan baik duduk jauh dan aku tak nak susahkan hidup diorang fikir masalah aku. Serious, benda ni sebenarnya toxic dalam hidup. Sebenarnya, kawan baik aku pun ada pesan, kalau ada masalah share la dengan dia ='))

Sungguh, Allah hadirkan sebuah keluarga dan rakan-rakan kepada kita adalah bersebab. Somehow, ayat kawan aku macam stuck dalam otak aku. 

"Jangan fikir kita boleh buat semua benda sendiri. Kita perlukan bantuan jugak"
dan aku dengan stubborn-nya jawab 

"Takpa, biar aku pecahkan sendiri dinding sekililing aku"

Masa tu aku rasa penting untuk aku pecahkan 'wall' yang ada sekiling aku dengan sendiri supaya aku work hard untuk keluar dari comfort zone ini tapi ayat kawan aku betul, kita tak boleh semua benda sendiri sebab kita ni lemah. Maka sebab itulah Allah hadirkan manusia sekeliling untuk membantu. Aku tahu facts itu tapi aku deny jugak at the same time. Kenapa? mungkin sebab aku takut judgement orang. Padahal, Masya Allah, kawan-kawan aku semua macam suka sangat tolong each other dan macam tak kisah orang tanya banyak kali. 


“These mountains that you are carrying, you were only supposed to climb.”
― Najwa Zebian

Sungguh, aku patut stop worrying about useless matter. Jauh dari keluarga itu satu dugaan tapi hadirnya kawan untuk menguatkan. 

Cause I don't wanna be alone (Oh oh...)
Living life all on my own (Oh oh...)
I don't wanna live my life in isolation
Filled with empty decorations
Cause I wanna be with people that I know 


Betul, okay je kalau nak keluar jalan seorang diri, nak buat kerja sendiri tapi jangan lupa untuk cherish every moments dengan orang tersayang. Kita nak decoration life kita full with colours bukan dull atau pudar semata-mata. Macam ayat hlovate di atas jugak, kalau simpan dan pendam masalah seorang, boleh bagi 'cirrhosis' kat hati dan mungkin boleh jadi fatal or depressed . Macam every single time, kita perlu ingat Allah sentiasa ada untuk kita.

There is ease after every difficulty (Al-Insyirah:5) 

Moga-moga Allah sentiasa tenangkan dan permudahkan segala hidup kita. Amiin.


Ps: Banyak guna perkataan somehow pulak kali ni ahaks banyak sangat masalah betul aku ni =')
Bye semua. In sha Allah, jumpa lagi di entry yang akan datang ^_^

Comments