What's in my IGTV


"Sometimes, we take something for granted"
-random


Assalamualaikum dan hai readers fleurist, ke taman 'reflection' yang aku tak kenal korang dan mungkin korang juga tak kenal aku. Semoga blog ini kekal menjadi medium tengah antara aku dan korang semua (hmmm macam pelik- every intro post selalu awkward macam ni)

Kalau ada tengah baca ni kenal aku dan mungkin follow instagram, sejak dari bulan november, aku decide nak buat IGTV di instagram dan upload setiap bulan video duration 5 minit macam tu. Lol untuk kekal upload video setiap bulan bukan senang sebab shooting video sekejap je tapi edit tu lama =')) Takut terlebih spend masa edit video macam membazir tapi sebab ter-inspirasi tengok how consistent Aida Azlin upload the videos every week, run her business and Tuesday's Love Letter, rasa macam kene keep consistent jugaklah kalau aku sendiri nak manfaatkan IGTV tu.

But why IGTV not youtube?

Lol, let's start smaller. Aku masa mula-mula shoot video tu rasa malu la nak hadap camera hahaha muka hodoh TT TT Dan sebenarnya kenapa aku rasa ada keyakinan nak start buat igtv sebab member kata aku edit video nice, aku pun rasa macam eih tiba-tiba sebab edit video untuk assignment lain dengan edit macam youtuber vloggers semua tu. Tapi aku try la buat dan aku rasa so far okei la sebenarnya, not bad..

Content IGTV?

Untuk first video igtv tu aku macam try and error la jugak. Aku shoot video Festkon UniMAP sebab nak promote UniMAP juga (my beloved university) so aku rasa macam okei. Then next video aku buat saring pasal buku favourite which is (please la dah banyak kali bagi tahu dalam blog : Anthem) Aku share la kenapa Athem ni terlalu memorable bagi aku dan aku pun macam nak encourage la juga orang untuk membaca buku. Kita cuba la geng!

So untuk next video tu aku share time lapse buat building blocks yang total masa sebenarnya 30 minit so bila buat time lapse about 3 minit something gitu. Maka content igtv aku mungkin fokus pasal buku (untuk masa ini) dan mungkin akan di-upgrade dari semasa ke semasa. Mungkin aku share everyday life story, deep-reflection story and so on.

Problem during shooting /handling igtv?

Shooting video so far best, cuma sebab aku tak prepare skrip, mostly aku cakap tak teratur dan macam banyak meleret ke topik secara tiba-tiba ahaha. Second, masa buat video time lapse building blocks, background music aku letak adalah lagu Taeyeon - Time Lapse. Bila upload video di igtv, Instagram macam block video tu dan bagi macam warning sebab aku tak letak permission/credit to owner lagu kot. So far macam tu je la problem.

Aku harap dengan igtv ni macam dapat jadi medium untuk share buku dan encourage people dengan words aku. Dan benda ni pun macam nak level up confidence aku jugak sebab kadang-kadang aku malu la jugak hahaha ye kot. So kalau ada nak tengok igtv aku boleh la follow aindashrin_ Mungkin korang boleh suggest jugak kat aku untuk buat video apa pulak next time. In sha Allah, aku akan cuba deliver mesej sebaik mungkin di igtv ni.

Selamat menjalani semester baru kepada rakan-rakan semua. Semoga berjaya di dunia wal akhirat. Stay healthy and happy. Jumpa lagi di entry akan datang. In sha Allah. 
Assalamualaikum dan byeee!! 

(Dan minta maaf sebab ter-skip sekali lagi janury entry TT TT)

Comments